Friday 15 May 2020

Jurnal 100 Hari Exercise (Day 1)

Dah lama sebenarnya saya tak konsisten exercise. Entah la. Rasa malas sangat walaupun saya tahu banyak kesan positif saya rasai selepas exercise. Macam post saya sebelum ini

Rasa macam letih sangat. Jadi takde tenaga untuk exercise. Lepas exercise, selalu rasa letih + mengantuk juga. Jadi, ini antara faktor yang menyebabkan malas exercise. 

Tapi, lepas saya baca ebook Inche Hujan - Magik 7, makin berkobar-kobar rasa nak exercise bila baca cerita orang yang konsisten exercise. Tu pun belum habis lagi baca sebenarnya. 

Nak dapat magik, kena exercise

Tu point penting yang saya dapat. 

Bulan puasa ni, masa yang terbaik untuk exercise tak lain tak bukan ialah waktu malam. Nak exercise waktu pagi sebelum sahur agak sukar sebab kena masak. 

Melainkan saya usaha bangun awal seawal 3 atau 3.30 pagi, boleh la. Tapi bukan senang. 

Biasanya start masak dalam pukul 4.15 pagi. Walaupun hanya panaskan lauk atau goreng ayam/ikan je, still kena awal. 

Dari segi saintifik, saya kurang pasti tentang baik atau tak exercise waktu malam. Yang penting sekarang, saya nak konsisten exercise, ikut jadual saya sendiri. 

Jadi, saya ambil keputusan untuk try semula exercise malam macam dulu. 

Sebenarnya saya juga risau tengok badan anak saya, Khadijah yang bagaikan dipam-pam sejak PKP ni. Yelah makan tidur makan tidur. Bimbang tak muat baju sekolah je bila dah mula sekolah nanti. 

Ajak dia exercise dalam rumah je (tengok exercise kat youtube), dia tak nak. Jadi nak tak nak kena jugak ajak dia join sekali. 

Tapi briskwalk atau jogging dia tak nak. Dia nak naik basikal je. Basikal pula dah bocor tayarnya.

Jadi bila kedai basikal dah buka masa PKPB barulah saya boleh hantar ke kedai basikal untuk tukar tayar. Kesian pula bila tengok kedai basikal tu takde customer pun. 

Mesti terjejas pendapatan. Yang kesian lagi, pekerja. Berapa la agaknya gaji dia dapat. Dahla baru je start kerja semula. 

Jadi alhamdulillah hari ni first day. Dalam setengah jam je briskwalk. Jadi la. Walaupun briskwalk ni tak berpeluh sangat berbanding exercise dalam rumah (tengok video kat youtube), i'm happy. This is my small win. 

Tadi cakap kat Khadijah, kan best kalau ummi pun ada basikal. Boleh la naik basikal sama-sama. Mana tau kan. Ada rezeki insyaAllah boleh. 





No comments:

Post a Comment