Tuesday, 17 December 2013

17 Sebab Anda Perlu Mengambil Omega 3 - Part 1

Lanjutan daripada entry saya yang terdahulu, saya ingin kongsikan tentang 17 sebab anda perlu mengambil Omega 3. 

1. Mencerdaskan fikiran 

Ikan digelar 'brain food' (makanan untuk minda). 60% daripada 'grey matter' iaitu salah satu bahagian dalam otak terdiri daripada lemak. Pengambilan Omega 3 telah terbukti mampu meningkatkan kesihatan minda di kalangan bayi sehinggalah golongan yang telah lanjut usia. Omega 3 mampu mengekalkan aliran darah yang sihat (ke otak) dan memberi struktur dan integriti kepada sel membran dalam otak. 










2. Mengurangkan risiko kanser 

Banyak kajian telah membuktikan bahawa Omega 3 mampu mencegah sesetengah jenis kanser, termasuklah kanser payudara dan kanser kolon. Antara hasil kajian tersebut, didapati Omega 3 menghalang pertumbuhan sel tumor. 



3. Hidup lebih lama  

Strok merupakan punca kematian yang keempat terbesar di Amerika Syarikat dan 80% daripadanya sebenarnya boleh dicegah. Strok berlaku apabila saluran darah dalam otak pecah atau tersumbat, menyebabkan bekalan darah terhenti dan sel-sel otak akan kekurangan oksigen dan nutrien. Omega 3 mengurangkan risiko-risiko (yang boleh dikawal) yang menyebabkan strok, termasuklah kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, diabetes dan arterosklerosis. 



4. Meningkatkan kolesterol baik (HDL) dan mengurangkan kolesterol jahat (LDL)

Diet dengan melebihkan pengambilan Omega 3 dan mengurangkan lemak tepu mengekalkan kolesterol baik (HDL) pada paras yang tinggi dan mengekalkan kolesterol jahat (LDL) pada paras yang rendah. American Heart Associations mencadangkan supaya orang dewasa mengambil sekurang-kurangnya 2 hidangan ikan (terumanya ikan 'cold waters') setiap minggu untuk mendapatkan 500 mg sehingga 1 g Omega 3 sehari.  

Bagi yang tinggal di negara iklim sejuk mungkin tidak menghadapi masalah untuk mendapatkan ikan 'cold waters' seperti ikan salmon atau ikan kod. Namun bagi kita yang tinggal di Malaysia, pilihan terbaik ialah dengan mengambil suplemen Omega 3.

KOLESTEROL BAIK HDL KOLESTEROL JAHAT LDL


5. Memperbaiki kesihatan kulit 
Kajian menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan boleh melindungi kulit daripada sinaran matahari yang berbahaya dan Omega 3 juga mempunyai fungsi yang sedemikian. Satu kajian mendapati bahawa asid lemak Omega 3 membantu melindungi sel kulit daripada kerosakan akibat pancaran cahaya matahari.




Bersambung ke Part 2.

Hubungi saya jika ingin mencuba vitamin Shaklee:

Siti Nor Kamilah
Shaklee Independent Distributor 
ID 885322
SMS/Telefon : 013-924 3387
E-mail : ohvitamin@gmail.com
Facebook : Siti Nor Kamilah

Saturday, 7 December 2013

Harga Runtuh Omega Guard Shaklee

Bulan ini merupakan bulan promosi untuk Omega Guard. Jadi maknanya anda akan dapat harga runtuh Omega Guard Shaklee untuk bulan ini sahaja. Tapi ada syaratnya iaitu Beli 6 Percuma 1. Sebelum saya bercerita lanjut tentang promosi bulan ini, kita berkenalan dulu dengan Omega. Yelah selalu sebut Omega tapi sebenarnya Omega ni apa ye?

Apa Itu Omega


Omega merupakan asid lemak tak tepu yang penting untuk kesihatan kita. Asid lemak ini tidak dihasilkan oleh badan maka kita perlu dapatkannya daripada pemakanan seharian. Ia terbahagi kepada 3 iaitu : 
  1. Omega-3 
  2. Omega-6
  3. Omega-9
Sumber Omega-3 ialah ikan laut air sejuk (salmon, tuna mackerel), walnut dan juga flaxseed. Manakala sumber bagi Omega-6 ialah kebanyakannya dalam bentuk asid linoleik daripada minyak tumbuhan seperti minyak jagung, minyak kacang soya, minyak bunga matahari dan walnut. Omega-9 pula terdiri daripada minyak zaitun, avokado dan kacang tanah.

harga omega guard
Ikan salmon : Kaya dengan Omega 3 (Kredit) 

Jadi untuk entry ini kita fokus kepada suplemen minyak ikan iaitu Omega-3. Omega-3 terdiri daripada tiga jenis asid lemak utama iaitu:

1. Eicosa Pentanoic Acid (EPA)

2. Docosa Hexanoic Acid (DHA)

3. Alpha Linolenic Acid (ALA)




Biasanya kita selalu dengar EPA, DHA ni dalam iklan susu tepung di televisyen. Itulah Omega-3. Seperti gambar di atas, kita disyorkan supaya makan ikan sebanyak 2 kali seminggu, menurut American Public Health Association. 

Tetapi adakah kita mengambil Omega-3 yang mencukupi dengan memakan ikan dalam diet seharian kita? 

Bagi yang gemar makan ikan, ok lah. Tapi macam mana dengan mereka yang tak suka makan ikan? Nak dapatkan sumber Omega-3 daripada mana?

Seperti yang saya sebut di atas, asid lemak Omega-3 tidak dapat dihasilkan oleh badan, dan perlu dapatkannya daripada makanan. Jadi tak dapat tidak, kita perlu ambil makanan dengan Omega-3 ini. 

Shaklee menyediakan suplemen yang kaya dengan Omega-3 iaitu Omega Guard. Shaklee Omega Guard merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan Omega Guard menyediakan 1000 mg asid lemak Omega-3 termasuk DHA dan EPA. 

Sama ke minyak ikan Shaklee dengan minyak ikan yang lain? 

Jawapannya tentulah tak sama. Ia bukan dihasilkan daripada cod liver oil (minyak hati ikan) yang diwar-warkan berkhasiat tapi sebenarnya tidak. Dalam Islam pun tidak digalakkan untuk makan organ haiwan. Jadi agaknya kenapalah kita sering disogokkan bahawa cod liver oil ni bagus untuk kesihatan kanak-kanak terutamanya ye? Itu masing-masing kena jawab sendiri.

Berbanding dengan Omega jenama lain di pasaran, Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen di dunia. Selain itu, minyak ikan Shaklee dihasilkan melalui proses penyulingan yang dapat menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti plumbum, arsenik, merkuri dan sebagainya. 

Jika anda pernah mengambil suplemen Omega, adakah anda pasti bahawa suplemen yang anda ambil itu selamat daripada sisa toksid di atas?



Sempena promosi bulan ini, jika membuat pembelian 6 botol Omega Guard, anda akan dapat PERCUMA 1 botol. Nak dapatkan keahlian percuma dengan pembelian Omega? Hubungi saya segera. Saya akan terangkan selanjutnya. 

SMS 013-924 3387

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...