Wednesday, 25 January 2017

Apa Itu Sakit Sendi Rheumatoid Arthritis dan Suplemen Untuk Menghilangkan Kesakitan Pada Sendi

Arthritis bermaksud radang sendi. Salah satu penyakit arthritis ialah Rheumatoid Arthritis (RA). RA merupakan sejenis penyakit auto-imun di mana sistem imun badan menyerang tisu dalam tubuh terutamanya tisu penyambung yang menyebabkan kesakitan. Antara tanda-tanda RA ialah sendi jari yang mengeras, membengkak, kemerahan dan rasa sakit pada sendi. 




Radang sendi melibatkan kerosakan tulang rawan. Tanpa jumlah rawan yang mencukupi, tulang akan bergesel, menyebabkan kesakitan dan bengkak. Makanan yang mengandungi kolesterol dan asid urik yang tinggi juga boleh menyebabkan sakit sendi. 

Untuk menghilangkan kesakitan akibat RA, biasanya ubatan yang diambil ialah painkiller atau NSAID yang mudah didapati di farmasi. Ia berkesan untuk menghilangkan kesakitan dengan cepat tapi banyak kesan sampingan iaitu serangan jantung/stroke, gastrointestinal bleeding dan juga interaksi dengan ubat-ubatan lain. 

Rawatan awal adalah penting kerana jika dibiarkan berlarutan ia akan menyebabkan sendi tidak lagi dapat bergerak dengan bebas seperti asal dan mungkin menyebabkan tidak dapat digunakan lagi/hilang fungsi. Manakala untuk RA yang lebih kronik, pembedahan juga mungkin terpaksa dijalankan. 




Alternatif yang lebih selamat untuk RA ialah dengan pengambilan suplemen. Antara suplemen Shaklee yang dicadangkan untuk masalah RA ialah :

1.  ADVANCED JOINT HEALTH TABLET (AJHT). AJHT mengandungi ekstrak jagung yang memberi fungsi penambahan kusyen kepada sendi. Juga mengandungi boswellia yang bertindak sebagai anti-radang yang dapat mengurangkan kesakitan. Juga terdapat glukosamin sebagai binaan utama tulang rawan. Namun pengambilan oleh pesakit diabetes hendaklah dipantau kerana dapat menaikkan kadar gula dalam darah. 

2.   OSTEMATRIX. Mengandungi kalsium untuk tulang yang kuat. Kekurangan kalsium akan menyebabkan tulang mudah patah atau retak. 

3.   OMEGA GUARD. Mengandungi asid lemak omega 3 yang bersifat anti-radang, dapat kurangkan bengkak dan juga dapat kurangkan kerosakan sendi. Kajian menunjukkan bila makan ikan (yang kaya dengan omega 3), minyak ikan itu akan ditukarkan kepada bahan anti-radang yang berkesan iaitu resolvins. Omega juga dapat mengurangkan kekerasan atau kekakuan pada sendi. 

4.  GLA COMPLEX. Mengandungi asid lemak omega 6 yang dapat mengurangkan kesakitan, kekejangan dan bengkak pada sendi. Kombinasi Omega Guard dan GLA Complex dapat kurangkan kesakitan secara signifikan. 

5.    VITAMIN C. Dapat mengurangkan pembentukan sendi yang tak sihat. Vitamin C mengandungi antikosidan yang bantu tubuh bina tisu penyambung yang sihat pada sendi. 

6.     VIVIX. Membantu mengurangkan penghasilan kompaun HLA-DR4 yang menyebabkan kerosakan sendi dan juga anti-radang. 

Jangan bertangguh untuk mengatasi masalah ini. Supleman SHAKLEE selamat dan insyaALLAH berkesan dengan pengambilan yang konsisten. 

Promosi Vivix bulan ini. Beli 6 dapat 7 botol. Beli 2 diskaun 5%. Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order dan sebarang pertanyaan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Friday, 20 January 2017

Ubat Keputihan Yang Lebih Berkesan Dan Lebih Selamat Daripada Ubat Farmasi

Keputihan atau leukorrhea merupakan masalah biasa bagi wanita. Ciri-cirinya ialah lendiran yang keluar dari vagina sama ada sedikit atau banyak berwarna putih atau kekuningan yang mungkin berlaku antara kitaran haid atau semasa mengandung dan biasa berlaku untuk beberapa hari sehinggalah berminggu-minggu.

Tiada apa yang perlu dirisaukan kecuali jika keputihan menyebabkan ketidakselesaan, kesakitan, berbau dan gatal. Keputihan boleh juga disebabkan perubahan hormon, biasanya kerana peningkatan estrogen.




Selain itu, jangkitan vagina atau Sexually Transmitted Disease (STD) juga boleh menyebabkan keputihan terutamanya jika lendir berwarna kuning atau hijau dan berbau busuk.

Kebersihan juga menjadi salah satu faktor iaitu tampon yang dipakai terlalu lama, dan juga keadaan seperti anemia dan diabetes. 

Banyak ubat over the counter yang biasanya boleh didapati di klinik dan juga farmasi menjadi pilihan untuk mengatasi masalah keputihan. Tapi biasanya masalah ini takkan selesai begitu sahaja dan akan berlaku lagi. 

Jika diambil dalam tempoh yang lama pula ubat-ubatan anti-fungal ini akan memberi kesan sampingan lain contohnya penyakit hati. 

Oleh sebab itu suka saya nak suggest produk Shaklee yang lebih berkesan dan juga pastinya lebih selamat daripada ubat over-the-counter iaitu Vivix. 

Vivix mengandungi elderberry (Sambucus Nigra) yang kaya dengan antioksidan. Selain menguatkan sistem imun (sistem imun yang rendah meningkatkan risiko jangkitan kulat), elderberry juga dapat melawan jangkitan kulat. 

Selain itu, elderberry juga dapat membantu mengurangkan stress iaitu salah satu faktor penyebab berlakunya jangkitan kulat atau keputihan. 






Berdasarkan testimoni di atas, GLA turut diambil di mana GLA berfungsi menyeimbangkan hormon. Di mana ketidakseimbangan hormon menjadi faktor berlakunya keputihan. 

Selain itu, untuk masalah kegatalan akibat keputihan boleh sapukan Herbal Blend. Yang ni untuk kegunaan luaran sahaja. 

Hubungi saya untuk mendapatkan Set Keputihan ini dengan segera sementara masih ada promosi untuk bulan ini. Banyak jimat tau. 

Promosi Vivix bulan ini. Beli 6 dapat 7 botol. Beli 2 diskaun 5%. Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order dan sebarang pertanyaan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Wednesday, 18 January 2017

Towards Healthier Life In 2017

Dah 4 hari sebenarnya tak dapat jogging. Tahun ni azam nak jogging at least selang sehari. Kalau dapat jogging tiap hari lagi bagus. 

Sebenarnya azam tahun baru 2017 yang nombor satu ialah nak mulakan gaya hidup yang lebih sihat. Nak jadikan senaman sebagai satu rutin.

Bayangkan dah hidup 34 tahun dah tapi bersenam tak pernah dijadikan rutin. Ada sekali je istiqamah bersenam iaitu masa tanam anggur dulu. Masa tu je rajin bersenam. Maklumlah banyak masa lapang selain memasak dan kemas rumah.

Masa tu buat senaman aerobik berpandukan majalah Rapi. Ada ditunjukkan step by step. Yoga pun ada. Kak Kam buat yang paling senang je.


Alhamdulillah. Rasa best sangat. Rasa badan lebih ringan dan kulit lebih berseri. Selain itu, senggugut yang dialami pun banyak berkurang. Baru tahu rupanya bersenam bagus untuk kurangkan senggugut. Berat pun ada la jugak turun sikit.


Selain tu, bersenam ikut mood je. Time rajin buat la. Tapi kebanyakan masanya tak rajin la. Sekarang Kak Kam download video aerobik dari youtube je. Tapi still tak istiqamah.

So harapnya tahun ni dapat istiqamah untuk jogging kat tempat favourite. Sebab tubuh merupakan amanah yang perlu kita jaga tapi seringkali kita lalai.

#diarikesihatanKakKam

Pantai Bukit Keluang

Promosi Vivix bulan ini. Beli 6 dapat 7 botol. Beli 2 diskaun 5%. Ingin dapatkan Vivix Shaklee? Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order dan sebarang pertanyaan.




Tuesday, 17 January 2017

Atasi Masalah Sciatica atau Sakit Saraf Tanpa Pembedahan, Suntikan atau Painkiller

Sciatica merupakan sakit pada saraf sciatic iaitu saraf dari bahagian pinggul hingga ke kaki yang merupakan saraf yang paling panjang dalam tubuh manusia. Antara simptom sciatica ialah :

  • Sakit belakang di bahagian bawah pinggang
  • Sakit bahagian tepi badan atau kaki yang menjadi bertambah buruk bila duduk
  • Sakit peha
  • Kaki atau betis lemah, kebas, rasa mencucuk atau sukar untuk digerakkan
  • Kesakitan yang membuatkan susah untuk bangun, berdiri atau berjalan
  • Rasa macam terkena renjatan elektrik
  • Sakit makin teruk bila batuk atau bersin dan duduk dalam tempoh masa yang lama










Biasanya kesakitan yang dialami hanya pada sebelah tubuh sahaja. Rasa sakit tersebut bermula dari bahagian pinggul sehingga menjalar ke bahagian peha dan betis. Ia mungkin juga berlaku sehingga bahagian kaki atau jari kaki.

Banyak suplemen yang boleh mengurangkan sakit saraf. Kajian moden menunjukkan sakit saraf berlaku disebabkan oleh inflamasi atau radang yang kronik. Apabila radang dapat dikurangkan, kesakitan saraf dapat dikurangkan.

Berdasarkan pengalaman seorang doktor neurosurgeon, pesakit lelaki yang selalu duduk atas wallet yang tebal (di bahagian belakang poket seluar) boleh mencederakan saraf sciatic. Info yang agak menarik.

Dalam buku The Complete Family Guide to Natural Healing oleh Paul Bedson, antara suplemen yang dicadangkan adalah seperti berikut :

Semua vitamin ini ada dalam produk Shaklee : Ostematrix (mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D), VitaLea (multivitamin), vitamin b kompleks dan vitamin E. 

Selain itu, vitamin C juga penting untuk menguatkan sistem imun dan melindungi saraf sciatic daripada kerosakan kekal. 

Suplemen anti-radang yang boleh diambil pula ialah Garlic dan resveratrol yang terdapat dalam Vivix. 



Image may contain: text






Promosi Vivix bulan ini. Beli 6 dapat 7 botol. Beli 2 diskaun 5%. Ingin dapatkan Vivix Shaklee? Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order dan sebarang pertanyaan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Ketahui 5 Tanda Penyakit Buah Pinggang Supaya Dapat Elak Dialisis

Penyakit buah pinggang antara penyakit yang agak 'popular' kerana biasanya disebabkan oleh kencing manis dan juga darah tinggi yang tidak terkawal. Bila di peringkat yang kronik, ia akan menyebabkan kerosakan buah pinggang.

Penyakit buah pinggang ini juga bukan terhad kepada orang tua sahaja, malah kanak-kanak juga berisiko. Lebih-lebih lagi dengan faktor pemakanan yang tidak sihat dan makan makanan segera. 

Buah pinggang berfungsi sebagai organ utama dalam mengeluarkan toksin dalam badan. Bila buah pinggang tidak dapat menjalankan fungsinya dengan baik, ia akan menyebabkan pengumpulan toksin dalam badan. 


Antara tanda-tanda penyakit buah pinggang atau buah pinggang rosak ialah :


  1. SAKIT PINGGANG - Sakit pinggang merupakan simptom yang paling biasa bagi penyakit buah pinggang. Ia mungkin berlaku pada sebelah kanan atau sebelah kiri sahaja. Bila di peringkat yang lebih teruk ia akan menyebabkan kesakitan di kedua-dua belah. 
  2. MASALAH KULIT - Apabila buah pinggang bermasalah, toksin tidak dapat dikumuhkan daripada tubuh dengan berkesan. Ia akan menyebabkan pengumpulan toksin dalam tubuh. Toksin yang terkumpul inilah yang akan menyebabkan gatal-gatal kulit, ruam dan kemerahan. 
  3. PERUBAHAN PADA AIR KENCING - Perubahan pada air kencing juga perlu diperhatikan. Antaranya ialah bau yang lebih kuat daripada biasa, warna yang lebih pucat atau lebih gelap, kencing berbuih macam air sabun, rasa sakit ketika kencing, sukar membuang air kecil dan juga terdapat darah dalam air kencing. Jika terdapat tanda-tanda di atas, jangan berlengah untuk mendapatkan pemeriksaan selanjutnya dengan doktor. 
  4. EDEMA ATAU BENGKAK - Bila toksin tak dapat dikumuhkan dengan baik ia akan menyebabkan edema atau bengkak pada tangan, kaki, buku lali dan muka. Jika pakai kasut, ia akan menjadi lebih ketat daripada biasa. Pada peringkat yang lebih teruk, ia akan menyebabkan bengkak paru-paru dan juga hati. 
  5. RASA SEJUK WALAUPUN DALAM PERSEKITARAN ATAU CUACA YANG PANAS - Salah satu fungsi buah pinggang yang penting ialah menghasilkan hormon erythropoietin yang berfungsi menghasilkan sel darah merah. Kekurangan sel darah merah dalam badan menyebabkan anemia atau kekurangan iron . Paras iron yang rendah menyebabkan individu tersebut rasa sejuk. Ia juga menyebabkan tubuh rasa lemah dan rasa letih yang kronik. 

Resveratrol dalam Vivix dapat membantu masalah buah pinggang. Walau bagaimanapun ia hendaklah diambil dengan pantauan doktor. Kami tidak sewenang-wenangnya mencadangkan pengambilan suplemen dengan terus meninggalkan pengambilan ubatan yang diberikan oleh pihak hospital. 




Berikut pula merupakan testimoni daripada seorang pesakit buah pinggang dan batu karang : 


Jangan tunggu sehingga buah pinggang rosak teruk baru nak dapatkan rawatan. Kerana jika dah di peringkat yang teruk dialisis terpaksa dijalankan. 

Promosi Vivix bulan ini. Beli 6 dapat 7 botol. Beli 2 diskaun 5%. Ingin dapatkan Vivix Shaklee? Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order dan sebarang pertanyaan.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Friday, 6 January 2017

Tentang Sedekah

Sedekah yang paling biasa kita ingat ialah sedekah wang ringgit. Sebenarnya banyak lagi jenis sedekah yang boleh kita buat.

Macam Kak Kam sendiri sebagai pengedar Shaklee, sedekah yang paling biasa dibuat ialah sedekah ilmu. Ilmu ini dikongsikan di fb, blog dan juga lain-lain.

Jadi janganlah bataskan sedekah kepada duit semata-mata. Ilmu, masa, tenaga, kepakaran, dan banyak lagi yang kita boleh sumbangkan.

Juga, jangan ingat bila dah kaya baru kita boleh sedekah. Masa belum kaya lagilah kita dituntut untuk bersedekah. Di mana jika kita disempitkan rezeki, Allah suruh kita bersedekah. Jangan percaya, buat je. Itu janji Allah walaupun jika diikut pemikiran kita tak logik.


Allah Maha Berkuasa untuk memberikan keajaiban.


Hasil carian imej untuk sedekah



Ingin dapatkan produk Shaklee? Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order dan sebarang pertanyaan.

Thursday, 5 January 2017

Cara Basuh Sayur Supaya Hilang Racun Serangga / Pestisid

Macam mana cara kawan-kawan basuh sayur? Ada yang guna garam. Ada yang guna cuka. Ada yang guna soda bikarbonat. Ada yang guna pencuci sayuran dan buahan yang boleh didapati di pasaran. Tapi yang mana satu yang terbaik ye?

Kenapa basuh sayur ni penting? Sebab kita tak tahu atau tak nampak racun serangga atau pestisid yang ada pada sayur. Kecuali kita makan sayur-sayuran organik sahaja. Ataupun sayur yang kita tanam sendiri. Memang tak payah risau pasal pestisid ni dan racun-racun yang lain.

Tu belum lagi cakap pasal cacing atau parasit yang ada pada sayur. Tapi tu bab lain. Bab #detoksparasit.


Makan sayur yang mengandungi pestisid dalam masa yang panjang akan menyebabkan kanser, kerosakan sistem saraf dan reproduktif, bayi yang dilahirkan cacat dan mengganggu sistem imun tubuh. Memang bukan boleh buat main-main.

Jika menggunakan pencuci sayur pula, satu kajian oleh University of Maine mendapati tiada perbezaan signifikan bila menggunakan pencuci sayur berbanding menggunakan air biasa. Malah, membasuh sayur menggunakan air adalah lebih berkesan berbanding menggunakan pencuci.

Jadi apa pilihan yang kita ada? Basuhlah sayur dengan Basic H. Ia merupakan pencuci serbaguna yang juga sesuai untuk mencuci sayur. Diperbuat daripada bahan semulajadi iaitu jagung dan kelapa dan tanpa toksid.

Kebanyakan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan. Bahan pelarut sintetik boleh mengganggu keseimbangan hormon. Bahan pelarut organik seperti butyl cellosove merupakan sejenis neurotoksin dan bahan yang merengsakan hidung. Morfolin merupakan bahan toksin yang boleh merosakkkan hati dan ginjal. Basic H tiada semua ini mahupun bahan-bahan berbahaya yang lain. Malah ia selamat jika tertelan sekalipun.

Yang best pasal Basic H ni, sayur yang layu pun boleh segar bila direndam dalam air dan dicampur dengan Basic H. Yang mana kalau rendam dengan air biasa takkan jadi macam tu.

Want to give it a try? whatsapp 013-924 3387.



Monday, 2 January 2017

Perancangan Kewangan Untuk 2017

2017 merupakan tahun yang mencabar. Untuk perancangan kewangan tahun ni antara yang boleh kita lakukan ialah :

1. Pelbagaikan sumber pendapatan. 
Tak boleh bergantung kepada satu sumber pendapatan sahaja lebih-lebih lagi jika duit keluar lebih banyak dari duit masuk. Boleh buat kerja part-time, ambil upah potong rumput, buat kuih, dan apa sahaja bisnes yang boleh dimulakan dengan modal yang minimum dan kepakaran yang kita ada. Ramai yang mengambil jalan keluar dengan menggunakan kad kredit bila pendapatan tak mencukupi. Bagi Kak Kam ia tidak dapat menyelesaikan masalah namun beri masalah lain kemudian hari. Ingat satu je. Pendapatan tak cukup - cari income lain.

2. Tingkatkan simpanan. 
Yang ni memang susah nak buat. Tapi jika kita nak mesti ada jalan, salah satunya macam contoh di atas.

3. Mulakan simpanan emas. 
Bagi yang dah bermula boleh gandakan lagi. Bagi yang belum inilah masanya. Tapi ingat pastikan emas fizikal ye. Bukannya melabur sekian sekian ringgit tapi emasnya tak nampak. Lebur nanti.

4. Potong perbelanjaan tak perlu. 
Contohnya macam Astro (kalau mampu). Makan kat KFC tiap-tiap minggu. Beli handbag mahal tiap-tiap bulan. Jika semuanya dah dibuat, dah berjimat tapi pendapatan masih tak mencukupi balik semula pada kaedah no. 1 tadi.

5. Elakkan mendengar atau menonton berita yang negatif terutamanya mengenai ekonomi. 
Bila mendengar berita negatif sedikit sebanyak mempengaruhi kita dan membuatkan kita jadi risau.

Apapun yang terjadi kita mesti ingat. Kita ada Allah. Walau macam mana susah pun kita masih ada tempat bergantung. Jangan lupa tu. Boleh juga baca affirmation ni setiap kali kita rasa risau bila memikirkan keadaan kewangan kita. Yang terbaik tentunya mengadu dengan Allah setiap kali kita berasa risau.


Image may contain: text




Ingin dapatkan produk Shaklee? Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order dan sebarang pertanyaan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...