Friday, 16 January 2015

Bahagia Seorang Surirumah

Semasa saya bekerja makan gaji dulu, saya sangat cemburu dengan sesiapa sahaja surirumah yang saya kenal. Kenapa cemburu?

Antaranya sebab mereka dapat masak sendiri makanan untuk keluarga (dapat pantau sendiri kebersihan, kehalalan makanan berbanding makanan yang dibeli di kedai-kedai), dapat sambut kepulangan anak dari sekolah, dapat makan tengah hari bersama-sama dengan anak, dapat jaga anak sendiri dan the list goes on.

Bahagianya saya tengok.

Cemburu di sini bukanlah cemburu yang negatif. Sebaliknya ia adalah cemburu yang positif yang dengannya membolehkan saya berusaha sebaik mungkin untuk bergelar seorang surirumah sepenuh masa juga. 

Alhamdulillah saya telah berjaya sekarang.

Dan bila menjadi surirumah sepenuh masa, bukanlah bermakna saya mempunyai banyak masa lapang, boleh seronok-seronok buat apa saja yang saya mahu. 

Kerana di samping tugasan harian biasa seorang surirumah, saya juga menjalankan bisnes Shaklee secara online. 

Kerja non-stop juga macam orang yang makan gaji, tapi saya happy asalkan dapat tinggal di rumah - tempat yang paling selesa dalam dunia :).


Bahagia bila dapat bangun awal.

Bahagia bila dapat menyediakan sarapan untuk anak dan suami meskipun ia sekadar kuih daripada frozen food (karipap, roti goreng dll).

Bahagia bila dapat membasuh dan menjemur pakaian di awal hari.

Bahagia dapat menikmati dan menghirup udara pagi yang sejuk, segar dan nyaman.

Bahagia bila dapat mencuri masa untuk menunaikan solat Dhuha tanpa risau mencuri masa bekerja (berbanding bekerja makan gaji macam dulu).

Bahagia dapat menyediakan makanan tengah hari dan makan bersama anak sekembalinya dari tadika.

Bahagia dapat mengemas rumah supaya sentiasa cantik dan kemas (walaupun selalunya tidak kekal lama).

Bahagia dapat menjaga sendiri anak berbanding dulu (terpaksa ditinggalkan dengan pengasuh atau nurseri).

Bahagia dapat atur masa sendiri (time freedom), pergi ke mana-mana saya suka bila-bila masa (tak perlu tunggu hari cuti kerana hari-hari-hari cuti).

Bahagia bila dapat shopping di masa tak ramai orang.

Bahagia bila dapat meluangkan lebih masa bersama ibu yang semakin uzur.

Bahagia dapat berkhidmat untuk suami dan anak-anak.


Semua di atas adalah senarai kesyukuran saya setiap hari. Semakin hari semakin banyak kesyukuran saya kepada Allah atas semua nikmat. Dari sekecil-kecil hinggalah sebesar-besar nikmat. Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Siti Nor Kamilah
Your Favourite Shaklee Independent Distributor
ID 885322
SMS/Whatsapp 013-924 3387

Tuesday, 13 January 2015

Muda-muda Dah Ada Penyakit Gout? Ikhtiar Dengan Suplemen Shaklee

Baru-baru ini adik lelaki saya tiba-tiba sakit sebelah kaki dan tak dapat berpijak kerana terlalu sakit. Terpaksa berjalan menggunakan sebelah kaki je sambil berpaut pada dinding. 

Badannya agak besar dan tinggi. Jadi memang agak sukar la untuk bergerak. Kesian pulak saya tengok. 

Masa tu, belum tahu punca jadi macam tu. Sebab takde seliuh atau terjatuh pun. Nak tidur malam pun sukar kerana kaki berdenyut-denyut sakit.

Mujur dapat pinjam tongkat daripada kawannya yang pernah accident dulu. Dapatlah dia bergerak menggunakan tongkat tu.

Bila dah tak dapat berjalan macam tu, tentunya ia bukan perkara biasa. Pergi mengurut bukanlah penyelesaian yang terbaik sebab belum diketahui puncanya. Bila pergi ke klinik, barulah dapat jawapannya.

Rupa-rupanya, ia adalah disebabkan gout. Sebenarnya, arwah datuk sebelah mak dulu memang ada penyakit gout dan memang berpantang dengan sesetengah makanan seperti hati, kekacang dan ikan bilis.  

Menurut doktor, seawal umur 18 tahun dah mempunyai risiko untuk mendapat gout. Bukannya 40-an ke atas sahaja. Lebih-lebih lagi jika mempunyai keturunan yang mendapat penyakit gout. Memang betul, adik saya tu berumur 19 tahun.

Menurut doktor lagi, antara makanan yang perlu dielakkan ialah organ dalaman haiwan seperti hati, perut dll. Selain itu, buah yang ada biji. Makan buah takpe, tapi jangan makan biji. 

Contoh macam terung. Nak makan boleh tapi jangan makan biji. Tentulah mustahil kan sebab biji terung kecil. Cara paling senang, pantang terus.

Selain tu, buah tembikai. Nak makan kena buang bijinya dulu. 

Kalau ikan bilis yang dibuang perutnya, boleh makan. Yang kecik-kecik (susah nak buang perutnya), kena elakkan.

Banyak jugak pantangnya ni. Tak boleh makan suka hati macam dulu. 

Di samping menjaga pemakanan, antara ikhtiar yang boleh dilakukan supaya penyakit gout tidak menjadi semakin serius ialah dengan pengambilan suplemen. 

Muda lagi kut. Masih jauh lagi perjalanan. Jadi kena jaga la supaya aktiviti harian seperti pergi bekerja, tidak terjejas disebabkan penyakit gout ni.


Suplemen Shaklee yang dicadangkan untuk penyakit gout :



1. Vivix - melindungi dan memperbaiki DNA
2. Afalfa - membuang toksik, menurunkan asid serum (alkalin)
3. 
Omega Guard - mengelak inflamasi atau radang sendi
4. Performance Drinks - untuk mengelak dehidrasi
5. Ostematrix - mengurangkan kesakitan

Bulan ini pula ada offer untuk Vivix dan Alfalfa, jadi rugi kalau tak ambil peluang ni. 

Untuk mengetahui selanjutnya mengenai offer bulan Januari ini, hubungi saya :

Siti Nor Kamilah
Your Favourite Shaklee Independent Distributor
ID 885322
SMS/Whatsapp 013-924 3387

Monday, 12 January 2015

Mula Bersekolah

Hari ini hari kedua Khadijah di PASTI. Hari pertama semalam berjalan dengan baik. Alhamdulillah. Good girl. Syukur kerana tidak perlu risau apa-apa.

Takde masalah untuk menyesuaikan diri di tempat baru kerana dah pernah hantar Khadijah ke tadika sekejap tahun lepas.

Adegan menangis kerana ditinggalkan tu pasti ada. Ada yang siap panjat tingkap nak terjun lagi sebab nak ikut mak balik. Tapi mujur sempat disambut oleh maknya.

Lepas hantar Khadijah, rutin harian diteruskan dengan membasuh baju, mengemas rumah sekadarnya, membasuh pinggan dan lain-lain.

Khadijah berada di sekolah mulai pukul 7.30 pagi hingga 12.00 tengah hari. Jadi saya ada masa 4 jam setengah untuk fokus kepada bisnes dan juga sedikit masa untuk melakukan kerja rumah.

Azam tahun ni, nak mula jogging 3 kali seminggu. Lepas hantar Khadijah. Tapi nampaknya belum boleh start lagi. InsyaAllah soon. 

Siti Nor Kamilah
Your Favourite Shaklee Independent Distributor
ID 885322
SMS/Whatsapp 013-924 3387

Wednesday, 7 January 2015

Makin Sakit Makan Shaklee : Adakah Ia Kesan Sampingan?

Ada customer yang mengadu sakit kepala, badan jadi gatal-gatal, loya, sembelit dan macam-macam lagi masalah yang dihadapi setelah mengambil suplemen Shaklee.

Bila dah terjadi macam tu, kadang-kadang timbul was-was sama ada suplemen Shaklee ni tak sesuai ke untuk mereka?

Di sinilah pentingnya pengetahuan tentang suplemen ni. Makan suplemen pun kena dengan ilmu. Betul tak?

Jika tiada ilmu, mungkin mereka terus stop pengambilan. Kan sayang tu? Beli suplemen tapi tak makan.

Bila dah terjadi macam tu, tentulah saya nasihat untuk teruskan pengambilan kerana simptom-simptom tersebut merupakan 'healing crisis' atau krisis penyembuhan yang 'wajib' berlaku. 

Dengan berlakunya krisis penyembuhan, ia bermakna suplemen tersebut berkesan.

Di bawah diterangkan secara detail tentang krisis penyembuhan yang perlu kita tahu :


Q : Apakah yang dimaksudkan dengan krisis penyembuhan? 

A : Ia merupakan satu proses berterusan dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula sel-sel badan yang telah rosak akibat radikal bebas. 

Sebahagian dari proses ini akan mula untuk menyingkirkan toksin yang telah sekian lama terkumpul di dalam badan sepanjang hidup. 

Semasa proses penyingkiran toksin, badan anda akan mengalami tanda atau simptom yang membuatkan anda rasa tidak selesa, dan ia dipanggil sebagai krisis penyembuhan.

Dalam perubatan China, penyembuhan terbaik sentiasa didahului dengan krisis penyembuhan.


Q : Mengapakah krisis penyembuhan selalu terjadi selepas mengambil makanan tambahan? 

A : Menurut Professor Yoshio Niwa, seorang pakar dalam nutrisi molekul, apabila kita menambahkan pengambilan nutrien, nutrien itu akan bertindak balas dengan oksigen di dalam badan. 

Dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan proses pembersihan, penyingkiran, menggantikan tisu yang lama dengan tisu yang baru dan lain-lain lagi dengan berkesan. 

Sebagai contoh, anda akan mengalami ruam pada kulit, lebih banyak pergerakan usus, dan ini merupakan satu tanda bahawa badan sedang menjalani proses menyahtoksin. 

Bayangkanlah sekiranya badan anda seperti besi paip yang berkarat, dan bila anda meletakkan serbuk anti karat atau pencuci paip, banyak karat yang terhakis akan keluar daripada dinding paip tersebut, dan itu akan menyebabkan anda berasa lebih teruk serta banyak kotoran-kotoran yang terdapat di sekeliling paip itu.

Tetapi selepas karat itu disingkirkan, paip tersebut akan menjadi lebih baik dan kembali bersih seperti baru.


Q : Adakah krisis penyembuhan petanda yang baik? 

A : Ya. Krisis penyembuhan merupakan satu petanda yang menunjukkan rawatan atau makanan kesihatan yang diambil benar-benar berkesan.

Sesetengah orang akan berfikir yang simptom mereka menjadi semakin teruk, tetapi hakikatnya ia adalah proses penyembuhan semulajadi dan ia ternyata petanda yang sangat baik untuk mendapatkan kesan krisis penyembuhan yang sebenar. 

Umumnya, krisis penyembuhan hanya berlaku kepada orang yang sihat sepertimana daya tahan mereka masih cukup kuat untuk mendapat tindak balas dari perubahan biologikal semasa proses penyembuhan itu berlaku.


Q : Adakah setiap orang akan mengalami petanda dan simptom yang sama semasa krisis penyembuhan? 

A : Setiap orang adalah berbeza. Sesetengah individu akan mengalami krisis penyembuhan sebaik sahaja mereka mengambil makanan tambahan dan mereka yang lain hanya akan merasai selepas satu atau dua bulan.

Kesannya juga berbeza. Lebih banyak toksin di dalam badan, lebih teruk lagi krisis penyembuhannya.


Q : Secara umumnya, berapa lamakah tempoh bagi krisis penyembuhan ini?

A : Ia sebenarnya bergantung kepada keadaan kesihatan individu tersebut. ia mungkin mengambil masa dalam tempoh 2-3 hari atau mungkin berbulan lamanya.


Q : Ramai orang bertambah baik selepas mengambil makanan tambahan, tetapi walaupun saya masih mengambil makanan tambahan, saya masih lagi tidak merasai sebarang perubahan. Mengapa?

A : Secara umumnya, selepas 1-2 bulan pengambilan makanan tambahan, anda sepatutnya telah merasai perbezaannya (cth. Tenaga bertambah, pergerakan sistem usus yang lebih baik, dll.) sekiranya tiada sebarang peningkatan, anda berkemungkinan mempunyai masalah seperti :
  1. Tidak mengamalkannya setiap hari
  2. Tidak mengikut dos yang telah dicadangkan
  3. Takut kepada krisis penyembuhan, lalu berhenti dari mengambilnya
  4. Pemakanan yang tidak sempurna serta mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat
  5. Mengalami penyakit kronik yang memerlukan tempoh yang panjang untuk sembuh
  6. Mengalami keadaan yang kronik yang membuat anda hilang keyakinan dalam mana-mana rawatan mahupun makanan tambahan
  7. Mengalami masalah emosi

Tanda-tanda & Penyebab Krisis Pemulihan

Memahami Krisis Penyembuhan dan Petanda serta Simptom:

1) Krisis Penyembuhan Sakit kepala, sakit kepala yang melampau
Penyebab Tekanan darah tinggi, petanda menyahtoksin 

2) Krisis Penyembuhan Demam, rasa gelisah
Penyebab Metabolisme meningkat, merangsang fungsi imunisasi badan

3) Krisis Penyembuhan Cirit birit, peningkatan dalam pergerakan usus , najis berbau, air kencing berbau

Penyebab Petanda bagi menyahtoksin, bahan buangan dan sisa-sisa terkumpul 
dalam usus besar 


4) Krisis Penyembuhan Senak, kembung perut   
Penyebab Sistem penghadaman yang lemah 


5) Krisis Penyembuhan Ruam, kulit gatal, kelemumur, keluar lendir, peluh berbau 

Penyebab Fungsi hati yang lemah, usus besar yang tidak sihat 

6) Krisis Penyembuhan Penghasilan lendir seperti selsema, kahak  

Penyebab Fungsi hati yang lemah, kesihatan usus yang lemah, keluar kahak juga adalah petanda bagi menyahtoksin 


7) Krisis Penyembuhan Pendarahan Hidung   
Penyebab Mungkin petanda bagi kekurangan darah 

8) Krisis Penyembuhan Rasa sakit pada otot dan sendi    

Penyebab Badan berasid, toksin terkumpul di bahagian yang sakit 

9) Krisis Penyembuhan Peningkatan rasa sakit di sebahagian badan yang bermasalah 

Penyebab Proses penyembuhan makin cepat

10) Krisis Penyembuhan Insomnia atau hiperaktif
Penyebab Sistem saraf yang lemah 

11) Krisis Penyembuhan Kitaran haid yang tidak menentu,perubahan waktu kitaran haid, kegatalan pada alat sulit, penghasilan lendiran yang banyak 

Penyebab Ketidakseimbangan hormon, dalam proses untuk menyeimbangkan hormon

12) Krisis Penyembuhan Lapar, Pening  

Penyebab Tekanan darah rendah, anemia

13) Krisis Penyembuhan Loya, sembelit, tersedu 
Penyebab Sistem penghadaman yang lemah, masalah hati 

14) Krisis Penyembuhan Edema (membengkak)   
Penyebab Masalah buah pinggang

15) Krisis Penyembuhan Kelesuan, mengantuk
Penyebab Badan berasid, fungsi hati yang lemah, terlalu letih, perlu lebih rehat

Rujukan: Dr. Mary Ruth Swope, Columbia Unversity

Siti Nor Kamilah
ID 885322
SMS/Whatsapp 013-924 3387

Sunday, 4 January 2015

Syokya Bekerja Dari Rumah - Part 2 : Jadi Sukarelawan

Selasa lepas, saya dan mak saudara (yang sama umur dengan saya) telah terlibat dengan aktiviti sukarelawan di Masjid Ibrahimi, Pasir Puteh. Kalau yang ada Facebook, mungkin familiar dengan nama Raja Shamri.

Kerana beliau antara yang sentiasa update info tentang banjir di Kelantan. Kalau nak harapkan berita dari suratkhabar atau tv, tak banyak perkara sebenar yang kita ketahui.

Kami rasa terpanggil untuk sama-sama menyumbang barang keperluan harian dan juga menyumbang tenaga. Nak terlibat sama-sama ke lokasi mereka yang terlibat dengan banjir agak sukar, kerana komitmen terhadap keluarga (tak boleh tinggal anak).

Jadi kami rasa, selain doa dan sumbangan dalam bentuk duit, inilah satu-satunya peluang untuk kami membantu mereka yang dalam kesusahan.

Apatah lagi, ia berlaku di negeri yang terletak bersebelahan dengan Besut. Masjid Ibrahimi juga hanya mengambil masa 20 minit perjalanan dari Jerteh.

Orang-orang jauh dari KL, Selangor dan negeri-negeri lain juga turut sama turun ke Kelantan, apatah lagi kami yang tinggal agak dekat.

Antara kerja yang kami lakukan : packing pampers, tuala wanita, kurma, biskut dan juga mengasingkan pakaian mengikut jantina dan peringkat umur.

Apa kaitannya aktiviti sukarelawan ini dengan syoknya bekerja dari rumah?

Dengan bekerja dari rumah, bila-bila masa sahaja saya boleh terlibat dengan aktiviti sukarelawan seumpama ini ataupun lain-lain aktiviti kemasyarakatan. Jika masih bekerja makan gaji, waktu saya terhad kepada hari cuti sahaja iaitu Jumaat dan Sabtu.

Jika hari bekerja, terpaksalah saya ambil cuti (itu pun kalau nak la). Tapi biasanya, agak sukar untuk mengambil cuti semata-mata untuk melibatkan diri dalam aktiviti sebegini. Nak ambil cuti sebab anak sakit pun susah, apatah lagi jika untuk tujuan ini.

Jadi, memang seronok bila kita dapat atur masa kita sendiri tanpa perlu tunggu approval daripada boss. Kerana kita sendiri adalah boss :)












































LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...