Wednesday 8 August 2018

The Miracle Morning 1

Alhamdulillah. Hari ni berjaya bangun seawal 3.30 pagi. Tidur pukul 12.30 tengah malam. Saya dalam proses nak jadikan bangun seawal mungkin sebagai habit. Sebab saya ada impian yang mesti direalisasikan tahun ini juga. 

Dan bila bangun lebih awal, lebih banyak kerja yang dapat saya selesaikan. Dengan bangun awal juga dapat la buat solat sunat. 




Selain itu, saya nak appy tips yang saya dapat daripada buku The Miracle Morning - Hal Elrod. Ada 6 perkara yang perlu dilakukan dalam masa sejam pertama selepas bangun tidur iaitu :

  • Silence 
  • Affirmation
  • Visualization
  • Exercise
  • Reading
  • Scribing

Setiap item tu cuma ambil masa 10 minit. Semua tu dah buat kecuali exercise. Tapi solat pun kira exercise la. Tengok la, kejap lagi ke saya exercise. Sebab nak siapkan entri blog dulu. 

Untuk reading, saya baca buku Hukum Tarikan - Michael J. Losier yang dah lama ada dalam simpanan saya. Dan saya belum betul-betul apply ilmu yang saya dapat daripada buku tu. 



Bagi yang belum baca The Miracle Morning, saya sangat-sangat recommend. Memang best. Especially buat yang rasa down, hopeless, stuck, depressed. Mesti baca. 


No comments:

Post a Comment