Saturday 5 December 2015

Jadual Waktu WAHM

Seperti yang saya cerita dalam entry dulu, masa awal-awal jadi WAHM (Work At Home Mother) memang agak kelam-kabut. Masa banyak dibazirkan dengan buat kerja rumah. Masa tu takde jadual waktu khusus pun sebagai WAHM. Ikut sedap je bila nak buat bisnes.  

Bila pergi Seminar Supermommy, sedikit sebanyak saya mula improve dalam mengurus masa. Sebenarnya kalau diikutkan sejak join Shaklee lagi skill pengurusan masa saya dah banyak berubah. Dulu, masa banyak dihabiskan tengok tv, buat kerja rumah dan aktiviti-aktiviti lain yang tak berfaedah pun. 

Lepas join Shaklee, saya lebih menghargai masa. Banyak kerja nak dibuat - update blog, update fb, study, follow up customer, buat order dan macam-macam lagi yang membuatkan saya rasa sayang nak habiskan masa begitu sahaja untuk benda-benda yang tak berfaedah. 

Namun taklah saya berubah 100 %. Selalu jugak buang masa buat sesuatu kerja lama-lama. Dari dulu lagi saya cuba buat jadual setiap hari tapi sayangnya, jarang sangat saya ikut jadual. Susah nak disiplin. 

Baru-baru ni je saya mampu ikut jadual yang saya buat dengan baik. Target saya dalam sehari paling kurang mesti spend masa 8 jam sehari untuk bisnes Shaklee. 

Setelah melalui beberapa fasa perubahan, inilah jadual terbaru saya untuk Disember :

JADUAL WAKTU WAHM

5.00 pagi : 
Solat taubat, solat tahajjud, solat hajat, baca Al-Quran, zikir, basuh baju, solat Subuh, baca surah Yasin

6.00 pagi :
Breakfast

6.15 pagi :
Bisnes Shaklee

7.15 pagi :
Jemur kain, kemas rumah / berkebun / exercise

8.00 pagi :
Bisnes Shaklee 

10.40 pagi : 
Solat Dhuha, zikir

11.00 pagi :
Masak, lunch

12.30 tengah hari :
Rehat

1.00 petang :
Solat Zohor, mengaji, zikir, ajar Khadijah mengaji dan membaca

2.00 petang :
Bisnes Shaklee

4.15 petang :
Solat Asar, baca surah Ar-Rahman

4.45 petang :
Bisnes Shaklee

5.45 petang :
Masak, dinner 

6.15 petang :
Aktiviti outdoor / berkebun

7.00 petang :
Solat Maghrib, ajar Khadijah mengaji, baca Hadis

7.30 malam :
Kemas dapur

8.00 malam : 
Solat Isyak, baca surah Al-Waqiah, zikir

8.30 malam :
Bisnes Shaklee 

11.00 malam : 
Solat Taubat, baca surah Al-Mulk

11.30 malam: 
30 ayat positif
Visualisasi
Tidur

Jadual ni saya adaptasi daripada Master Checklist Shaklee. Jadual ini akan berubah bila saya perlu keluar rumah untuk ke pasar atau pun ada hal lain. There's a room for improvement dan agak tak seimbang tapi buat masa ini saya follow jadual ni dulu. 

Ya Allah jadikanlah aku berdisiplin dan pandai mengurus masa. Berikanlah aku keberkatan masa supaya aku dapat menyelesaikan segala tugas dan tanggungjawabku sebaik mungkin. Amin. 


Promosi bulan Disember 2015. Beli 2 botol Vivix 
untuk dapatkan KEAHLIAN PERCUMA, 
POS PERCUMA dan diskaun 5%. 

Untuk pertanyaan tentang produk Shaklee 
atau untuk order sila hubungi:

Siti Nor Kamilah
ID 885322
SMS/Whatsapp 013-924 3387

No comments:

Post a Comment