Tuesday 17 December 2019

Buy Muslim First dan Pasar Besar Jerteh

Hari ni saya ke Jerteh kerana ada banyak urusan yang perlu diselesaikan. Mula-mula ke Pantai Timur untuk survey harga baju sekolah dan lain-lain. Sebelum ni dah survey kat kedai area Kuala Besut - Zon Ria dan Ten Ten. Rata-rata harga RM 30 sehelai. Tapi kain tak berkualiti pun. Nipis. 

Sempat beli tudung bawal sehelai untuk Khadijah. Kebanyakan tudung dia dah singkat. Jadi kena la beli tudung baru. RM 11.20 je. Tudung bidang 45 rasanya. 



Tudung bawal

Kemudian ke Pasar Besar Jerteh untuk ambil baju yang dah siap dijahit. Alhamdulillah sempat juga siap sebelum saya balik ke Saujana Utama. Upah RM 40 sepasang untuk baju kurung. Mahal RM 5 berbanding biasa. Tapi alhamdulillah saya puas hati dengan jahitannya yang kemas dan juga cepat siap. Sedang elok je. 


Baju kurung yang dah siap dijahit


Tapi ada 2 pasang lagi yang belum siap. Harap semuanya siap la. 3 pasang tu saya hantar kedai berlainan. Kalau tak, mungkin tak sempat siap semua. 

Lepas ambil baju tu, singgah makan kat kedai makan kat bawah tu. Ada sup perut. Jadi order kue teow sup perut. Tak habis lagi craving walaupun baru je semalam makan. 

Macam biasa, lupa lagi nak ambil gambar. Nampaknya tak meriah sangat kedai-kedai kat sini dengan customer. Macam pelik juga la. Boleh kira berapa orang je customer yang beli keperluan sekolah kat sini. 

Mungkin lebih ramai memilih untuk ke pasar raya yang lebih besar dan lebih banyak pilihan. Jadi terfikir kenapa saya tak beli kat sini je. Support bisnes kecil-kecilan orang Melayu. Buy Muslim First. 

Dalam tak sedar sebenarnya kita lebih mengutamakan kedai atau pasaraya milik bukan Islam berbanding berbelanja di kedai orang Islam. Lama-kelamaan, bisnes kecil-kecilan milik orang Islam lenyap kerana tiada support daripada orang Islam sendiri.

Bagi saya, biarlah barang kat kedai orang Islam tu lebih mahal sedikit berbanding tempat lain, saya akan beli juga. Tapi yelah kadang-kadang terlupa pasal ni. Sebab berbelanja kat pasaraya besar lebih mudah dan seronok berbanding di kedai-kedai kecil milik orang Islam. 

Jadi kali ni saya mesti utamakan kedai atau jenama buatan orang Islam untuk membeli keperluan sekolah Khadijah. Tak banyak pun nak beli. Baju kurung ungu sehelai, baju kurung putih sehelai, tudung putih, tudung ungu dan kasut. Sebab yang lain masih boleh dipakai lagi. May Allah ease. 


Kamilah Mustapa
Pengedar Shaklee Selangor
Sms/whatsapp 013-924 3387

1 comment: