Monday, 2 January 2017

Perancangan Kewangan Untuk 2017

2017 merupakan tahun yang mencabar. Untuk perancangan kewangan tahun ni antara yang boleh kita lakukan ialah :

1. Pelbagaikan sumber pendapatan. 
Tak boleh bergantung kepada satu sumber pendapatan sahaja lebih-lebih lagi jika duit keluar lebih banyak dari duit masuk. Boleh buat kerja part-time, ambil upah potong rumput, buat kuih, dan apa sahaja bisnes yang boleh dimulakan dengan modal yang minimum dan kepakaran yang kita ada. Ramai yang mengambil jalan keluar dengan menggunakan kad kredit bila pendapatan tak mencukupi. Bagi Kak Kam ia tidak dapat menyelesaikan masalah namun beri masalah lain kemudian hari. Ingat satu je. Pendapatan tak cukup - cari income lain.

2. Tingkatkan simpanan. 
Yang ni memang susah nak buat. Tapi jika kita nak mesti ada jalan, salah satunya macam contoh di atas.

3. Mulakan simpanan emas. 
Bagi yang dah bermula boleh gandakan lagi. Bagi yang belum inilah masanya. Tapi ingat pastikan emas fizikal ye. Bukannya melabur sekian sekian ringgit tapi emasnya tak nampak. Lebur nanti.

4. Potong perbelanjaan tak perlu. 
Contohnya macam Astro (kalau mampu). Makan kat KFC tiap-tiap minggu. Beli handbag mahal tiap-tiap bulan. Jika semuanya dah dibuat, dah berjimat tapi pendapatan masih tak mencukupi balik semula pada kaedah no. 1 tadi.

5. Elakkan mendengar atau menonton berita yang negatif terutamanya mengenai ekonomi. 
Bila mendengar berita negatif sedikit sebanyak mempengaruhi kita dan membuatkan kita jadi risau.

Apapun yang terjadi kita mesti ingat. Kita ada Allah. Walau macam mana susah pun kita masih ada tempat bergantung. Jangan lupa tu. Boleh juga baca affirmation ni setiap kali kita rasa risau bila memikirkan keadaan kewangan kita. Yang terbaik tentunya mengadu dengan Allah setiap kali kita berasa risau.


Image may contain: text




Ingin dapatkan produk Shaklee? Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order dan sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...