Wednesday 25 January 2017

Apa Itu Sakit Sendi Rheumatoid Arthritis dan Suplemen Untuk Menghilangkan Kesakitan Pada Sendi

Arthritis bermaksud radang sendi. Salah satu penyakit arthritis ialah Rheumatoid Arthritis (RA). RA merupakan sejenis penyakit auto-imun di mana sistem imun badan menyerang tisu dalam tubuh terutamanya tisu penyambung yang menyebabkan kesakitan. Antara tanda-tanda RA ialah sendi jari yang mengeras, membengkak, kemerahan dan rasa sakit pada sendi. 




Radang sendi melibatkan kerosakan tulang rawan. Tanpa jumlah rawan yang mencukupi, tulang akan bergesel, menyebabkan kesakitan dan bengkak. Makanan yang mengandungi kolesterol dan asid urik yang tinggi juga boleh menyebabkan sakit sendi. 

Untuk menghilangkan kesakitan akibat RA, biasanya ubatan yang diambil ialah painkiller atau NSAID yang mudah didapati di farmasi. Ia berkesan untuk menghilangkan kesakitan dengan cepat tapi banyak kesan sampingan iaitu serangan jantung/stroke, gastrointestinal bleeding dan juga interaksi dengan ubat-ubatan lain. 

Rawatan awal adalah penting kerana jika dibiarkan berlarutan ia akan menyebabkan sendi tidak lagi dapat bergerak dengan bebas seperti asal dan mungkin menyebabkan tidak dapat digunakan lagi/hilang fungsi. Manakala untuk RA yang lebih kronik, pembedahan juga mungkin terpaksa dijalankan. 




Alternatif yang lebih selamat untuk RA ialah dengan pengambilan suplemen. Antara suplemen Shaklee yang dicadangkan untuk masalah RA ialah :

1.  ADVANCED JOINT HEALTH TABLET (AJHT). AJHT mengandungi ekstrak jagung yang memberi fungsi penambahan kusyen kepada sendi. Juga mengandungi boswellia yang bertindak sebagai anti-radang yang dapat mengurangkan kesakitan. Juga terdapat glukosamin sebagai binaan utama tulang rawan. Namun pengambilan oleh pesakit diabetes hendaklah dipantau kerana dapat menaikkan kadar gula dalam darah. 

2.   OSTEMATRIX. Mengandungi kalsium untuk tulang yang kuat. Kekurangan kalsium akan menyebabkan tulang mudah patah atau retak. 

3.   OMEGA GUARD. Mengandungi asid lemak omega 3 yang bersifat anti-radang, dapat kurangkan bengkak dan juga dapat kurangkan kerosakan sendi. Kajian menunjukkan bila makan ikan (yang kaya dengan omega 3), minyak ikan itu akan ditukarkan kepada bahan anti-radang yang berkesan iaitu resolvins. Omega juga dapat mengurangkan kekerasan atau kekakuan pada sendi. 

4.  GLA COMPLEX. Mengandungi asid lemak omega 6 yang dapat mengurangkan kesakitan, kekejangan dan bengkak pada sendi. Kombinasi Omega Guard dan GLA Complex dapat kurangkan kesakitan secara signifikan. 

5.    VITAMIN C. Dapat mengurangkan pembentukan sendi yang tak sihat. Vitamin C mengandungi antikosidan yang bantu tubuh bina tisu penyambung yang sihat pada sendi. 

6.     VIVIX. Membantu mengurangkan penghasilan kompaun HLA-DR4 yang menyebabkan kerosakan sendi dan juga anti-radang. 

Jangan bertangguh untuk mengatasi masalah ini. Supleman SHAKLEE selamat dan insyaALLAH berkesan dengan pengambilan yang konsisten. 

Sms/whatsapp 013-924 3387 (Kamilah) untuk order. 

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


No comments:

Post a Comment