Sunday, 10 April 2016

6 Jenis Makanan Yang Perlu Dielak Oleh Pesakit Gout

Gout ialah salah satu jenis artritis yang berpunca daripada pembentukan terlalu banyak asid urik di dalam salur darah. Asid urik yang berlebihan membentuk kristal-kristal kecil yang termendap pada sendi-sendi. Ini menyebabkan inflamasi atau radang, sakit dan bengkak. 

Gout terjadi disebabkan tubuh menghasilkan terlalu banyak asid urik atau kerana tubuh tidak dapat menyingkirkan asid urik dengan sepenuhnya. 

Sebenarnya, bukan orang tua sahaja. Remaja pun berisiko untuk mendapat gout. 

Ia berlaku kepada adik saya sendiri. 

Diet yang tinggi dengan kandungan purin boleh menyebabkan gout. Jadi untuk mengelak gout, makanan berikut hendaklah dikurangkan iaitu : 




1) Makanan laut : ikan bilis, kekapis, sardin, tuna, udang, ketam

2) Daging dan organ dalaman haiwan : daging merah (daging lembu, daging kambing, daging ayam), hati, paru-paru, lidah 

3) Minuman : soda, minuman fruktosa, jus buah-buahan dalam tin/botol 

4) Sayur-sayuran : asparagus, bunga kobis, kekacang, bayam, kulat atau cendawan

5) Karbohidrat : oat, roti putih, ubi kentang, jagung, pasta

6) Lain-lain : kismis


Suplemen Shaklee Untuk Gout


Kadang-kadang pemakanan dah dijaga, namun tetap juga terkena serangan gout. 

Selain itu, ada juga yang sukar kawal pemakanan kerana hampir semua makanan yang disenaraikan di atas merupakan makanan harian kita di Malaysia. 

Untuk itu, pengambilan suplemen Shaklee iaitu Vivix boleh membantu mengatasi masalah gout ini. 


Apa kata pengguna yang dah merasai kebaikan Vivix Shaklee ni?


"Zarith Sofia : Ayah menderita gout berpuluh tahun. Pain killer dan ubat gout peneman setiap hari. Salah makan je mesti gout datang. Jalan sampai memapah dinding. 

Tapi sejak amalkan Vivix satu sudu kecil setiap hari, Alhmadulillah takde lagi gout menjengah. Yang bestnya, boleh tinggalkan dah ubat gout dan painkiller yang dah bertahun ambil tu. Dan ayah dah boleh makan makanan kegemaran semula! Syukur Alhamdulillah."
Sampai boleh makan makanan kegemaran semula, yang sebelum ni tak dapat makan kerana gout. 

Jadi tak perlu berpantang makan bagai lagi dah. 

Seronoknya bila ayah kita dah tak sakit macam dulu dah. 

Ada mak ayah, saudara-mara yang hadapi masalah gout ni?

Share tentang Vivix kepada mereka.

Dengan usaha kecil ini ia mampu mengubah kehidupan orang yang kita sayang menjadi lebih baik.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.


Untuk pertanyaan tentang produk Shaklee 
dan untuk order sila hubungi:

Siti Nor Kamilah
ID 885322
SMS/Whatsapp : 013-924 3387
Facebook : Siti Nor Kamilah


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...