Sunday 20 September 2015

10 Tips Sukses Bekerja Dari Rumah

1. Menyediakan Tempat Kerja Khas Yang Selesa

Perkara ini penting, jika boleh perlu cukup semuanya. Ada komputer, ada printer dan beberapa keperluan asas. Tidaklah perlu terlalu luas, cukup jika anda selesa.

Pastikanlah tempat yang anda sediakan tu mempunyai meja yang selesa untuk anda mulakan kerja. Tempatkan semua benda yang berkaitan kerja je. 

Kalau boleh buatlah dalam bilik khas yang kurang gangguan bising. INGAT. Anda perlu bekerja walaupun di rumah bukan berbaring dan mengharapkan duit masuk.


2. Bekerja Mengikut Waktu

Jangan anda rasa anda bekerja kat rumah dan anda boleh sesuka hati bila nak mulakan kerja. Kalau boleh buatlah macam pergi kerja biasa tu. Masuk waktu kerja. Masuk jam 9 dan keluar jam 5. 

Ingat anda perlu bekerja, walaupun di rumah. Kalau boleh hantarlah anak-anak ke rumah pengasuh, disiplinkan diri, jangan asyik nak ke pasar je. Mana kerja nak menjadi dan nak siap.

3. Hubungan Dengan Kerja Secara Berterusan

Anda cuma bekerja dari rumah, jadi pastikan anda membuka email anda secara berkala. Jaga hubungan dengan pelanggan atau bos anda.

4. Ambil Masa Rehat

Untuk anda memastikan momentum yang berterusan anda perlu mengambil waktu rehat. Contohnya ambillah waktu makan tengah hari setiap hari. Bila anda mengambil masa rehat yang teratur kualiti kerja yang anda hasilkan pasti lebih hebat.

5. Jangan Dibersihkan

Itu sebabnya saya minta anda menyediakan tempat yang sesuai dan selesa untuk anda buat kerja. Kadang-kadang anda taklah perlu bersihkan setiap hari, anda perlukan mood untuk bekerja. Biarkan bersepah.

6. Disiplin

Kalau nak buat perjumpaan, cuba buat waktu rehat atau makan tengah hari. Jangan asik nak jumpa orang tak ikut waktu. Anda perlu bekerja kuat ya.

7. Tinggalkan Rumah Sehari Dalam Seminggu

Tip ni memang pelik sikit, dah setiap hari anda duduk rumah, tidur pun kat rumah, makan pun kat rumah, kerja pun kat rumah. jadi tentu anda akan BOSAN. Saya syorkan untuk anda pilihlah satu hari dalam seminggu untuk keluar dari rumah. Anda akan rasakan kelainannya.

8. Buat Kerja Secara Rutin

a) Bangun tidur.
b) Bersihkan diri, mandi dan bersiap. Jangan tak gosok gigi terus buat kerja.
c) Buat sarapan.
d) Masuk tempat kerja.
e) Buat panggilan pelanggan.
f) Tengah hari pergi makan tengah hari dan jumpa kekawan.
g) Balik jam 2 buat kerja balik.
h)Jam 5 berhenti kerja dan siapkan kerja jangan bertangguh. 
i) List kerja apa nak dibuat esoknya.
j) Ulang langkah pertama.

9. Buat Kerja Anda

Jangan pula, mentang-mentang anda kerja dari rumah anda volunteer buat kerja yang tak perlu anda buat sebagai contoh anda terima anak jiran untuk letak rumah anda. Ini betul. Kerja-kerja yang selalu orang lain buat jangan pulak anda yang buat. Faham kan yang ni.

10. Stay Professional

Walaupun anda kerja dari rumah, ingat anda perlu bertanggungjawab seperti anda bekerja di office. Sebenarnya banyak lagi nak tulis dan nak beri tipsnya. Saya selalu ingat mak pesan "beri pada mereka yang meminta dan memerlukan dan jangan minta pada mereka yang tak mahu memberi ".

Kredit : Coach Baharudin

Siti Nor Kamilah 
Shaklee Independent Distributor
ID 885322
SMS/Whatsapp 013-924 3387


1 comment:

  1. bagus perkongsian ini, ada beberapa tips saya boleh tiru walaupun saya bukanlah bekerja dari rumah:) saya cuma buat part time di rumah..:)

    ReplyDelete