Sunday, 3 May 2015

Kenapa Nak Jadi Work at Home Mom (WAHM)?

Sekarang bekerja dari rumah bukanlah satu perkara yang asing lagi bagi kita. Ia sinonim dengan mereka yang melibatkan diri dengan bisnes online. Tapi bukan terhad kepada bisnes menjual produk sahaja. Bisnes perkhidmatan pun banyak yang beroperasi dari rumah sahaja.

Kenapa nak jadi Work at Home Mom (WAHM)? Best sangat ke?

Bagi saya yang bercita-cita untuk jadi surirumah sepenuh masa sejak dari bujang lagi, jawapannya tentulah best! Malah tiada kata-kata yang dapat menggambarkan betapa seronoknya saya dapat bekerja dari rumah. 

Masa bekerja dari pukul 8 pagi hingga 5 petang dulu, saya rasa tidak bebas. Jika ada urusan yang tidak dapat dibuat pada hari cuti contohnya urusan bank, saya terpaksa pergi pada waktu bekerja. Kena minta kebenaran dengan CC kat office tu. Masa yang sepatutnya kita bekerja dah digunakan untuk urusan peribadi. Dan tentunya ia melibatkan keberkatan dalam gaji yang kita terima. 

Nak pergi mana-mana kena apply cuti. Kalau boss tak approve, maknanya takleh cuti la. Dan yang penting sekali, sepanjang 8 jam bekerja tersebut saya rasa macam duduk dalam penjara. Tak boleh nak pergi mana-mana sesuka hati kita tanpa pengetahuan rakan sekerja atau pun pihak atasan. 

Maaf, tiada niat untuk memperlekehkan kerja makan gaji namun itulah yang saya rasakan. Bila dah lama bekerja, barulah saya tahu yang sebenarnya saya tak minat bekerja di bawah orang. Terpaksa mengikut arahan orang. Dan juga tak betah untuk dimarahi orang. Saya tak suka terikat dengan waktu kerja macam tu. Yup, thats me. 

Yang paling penting, saya sangat tidak suka dengan politik pejabat. Orang yang rapat dengan boss tak buat kerja pun takpe, ok je. Manakala yang tak pandai nak membodek, buat kerja pun kena marah. Sangatlah tak patut. Dah jadi sesi luahan perasaan pulak ye hehe. 

Belum campur lagi dengan mereka yang suka sangat 'makan ketupat'. Ada sahaja perkara tentang orang lain yang dibincangkan. Negativity everywhere. Sampai saya pun dapat saham sama. Inilah faktor yang menolak saya dari terus bekerja makan gaji. 

Dengan bekerja dari rumah, kita tak terikat dengan sesiapa. Bebas untuk atur masa sendiri. Bebas untuk pergi bercuti bila-bila masa. Tak perlu approval dari sesiapa lagi. Di samping dapat jaga anak sendiri. 

Dulu saya tercari-cari apa pekerjaan yang membolehkan saya spend lebih masa dengan keluarga. Pernah bercita-cita untuk jadi guru tadika kerana masa bekerja yang pendek. Tapi, gaji pun kurang la kan sebab masa bekerja yang pendek tu. Rupanya ada alternatif yang lebih baik. Alhamdulillah. I'm a homemaker now.



2 comments:

  1. as'salam..
    gud luck..yaya bru je nak bjinak2 dlm biznes ni..heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. bagus tu yaya. jom sama2 bisnes. good luck too :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...