Monday 13 October 2014

Masa Terbaik Untuk Makan Vitamin

Alhamdulillah saya baru sahaja selesai makan tengah hari. Lepas tu saya terus telan 2 kapsul minyak zaitun. Sebab kat botol tu ada tertulis "Sukatan cadangan : 2 kapsul selepas makan".

Tapi kali ini bukannya saya nak cerita pasal minyak zaitun. Tapi tentang cara pengambilannya. Tak kira apa jenis ubat, suplemen dan vitamin, masing-masing ada masa pengambilan yang tertentu.

Mana boleh makan ikut suka hati je. Tak kiralah vitamin tersebut murah atau mahal. Yang paling mahal sekalipun, kalau ambil tak ikut aturan, sama macam tak makan vitamin pun. Tak dapat kesan yang diinginkan. Betul tak?

Masa Terbaik Yang Disyorkan untuk Ambil Vitamin 


Vitamin adalah bahan organik, jadi ia harus diambil bersama makanan lain atau mineral untuk penyerapan yang terbaik. Seperti minyak zaitun yang saya ambil juga, masa terbaik untuk makan vitamin ialah ambil bersama makanan atau selepas makan.

cara ambil suplemen, kenapa ambil suplemen selepas makan
Masa manakah yang terbaik untuk ambil suplemen?

Mungkin ada yang suka makan vitamin. Jadi macam-macam vitamin yang diambil. Untuk tenaga ada, untuk kulit cantik ada, untuk kurus ada. Sampai pening nak makan mana satu. Jadi macam mana pula caranya?

Jika kita mengambil banyak jenis vitamin, seelok-eloknya dibahagikan pengambilan kepada selepas sarapan, selepas makan tengah hari, selepas makan malam, sebelum tidur dan sebagainya.                        
Yang terakhir, jika anda memang seorang yang sangat sibuk dan perlu mengambil vitamin sekaligus supaya tidak lupa, masa terbaik ialah masa anda makan hidangan yang paling besar.

Contohnya, tengah hari biasanya anda tak ambil nasi, hanya makanan yang ringan. Tetapi malam baru anda makan nasi. Jadi anda patut ambil vitamin selepas makan malam.

Tips Penting 


Kenapa perlu ambil mineral bersama dengan vitamin? Mineral penting supaya vitamin dapat diserap dengan lebih baik. Jadi, pastikan ambil mineral dan vitamin bersama.

Masih pening lagi dengan cara pengambilan vitamin? Inilah pentingnya konsultasi.

Entry berkaitan : Cara Makan Vitamin Shaklee Yang Wajib Diketahui

Jika membeli vitamin Shaklee, pastikan anda mendapat konsultasi yang sepatutnya tentang cara pengambilan vitamin. Biasanya, setiap pengedar Shaklee akan menyediakan jadual pengambilan vitamin yang khusus untuk pelanggan mereka. Supaya anda tak perlu pening-pening lagi :)

Dapatkan konsultasi percuma dengan setiap pembelian melalui saya :

Siti Nor Kamilah
ID 885322
SMS/Whatsapp 013-924 3387


1 comment:

  1. Vitamin shaklee bagus untuk kesihatan tapi kena ikut cara dan waktu permakanan yang betul...jadi memang kena ada disiplin jugalah kalau betul-betul nak manfaat daripada vitamin shaklee yang dimakan

    ReplyDelete