Thursday 8 May 2014

Set Penyusuan Shaklee Basic

Bila sebut set menyusu ramai ingat bila ambil set ni confirm susu ibu akan bertambah banyak. Sebenarnya pengambilan set penyusuan bukan membanyakkan susu ibu, tapi ia memberi nutrisi secukupnya kepada ibu supaya lebih bertenaga, lebih sihat untuk menjayakan penyusuan tersebut.

Selepas bersalin, pengeluaran susu ibu kurang adalah perkara yang normal. Namun ada juga ibu yang tiada masalah langsung atau pun boleh dikatakan banyak susu. 

Ibu yang kekurangan susu mulalah rasa risau takut-takut tak dapat nak susukan bayi dengan sempurna. Mungkin si ibu berfikiran bahawa memang susunya sikit dan tak boleh nak buat apa dah untuk atasi masalah tersebut. Usah panik! 


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.


Antara suplemen yang boleh membantu ibu menjayakan penyusuan sehingga 2 tahun ialah :

1. Vitalea (multivitamin)
Lengkap dengan vitamin dan mineral yang diperlukan untuk melengkapi nutrisi yang diperlukan akibat diet tak seimbang. Selepas bersalin ibu cenderung untuk mengalami kekurangan zat, apatah lagi jika mengamalkan pantang yang strict yang mengabaikan pengambilan buah dan sayur-sayuran.

2. Vitamin C
Untuk pertumbuhan dan pemulihan tisu. Vitamin C penting untuk untuk perkembangan bayi. Ibu menyusu yang mengambil vitamin C akan menyalurkan khasiat melalui susu ibu - bayi tidak mudah terkena penyakit kerana sistem imun yang tinggi. Vitamin C juga berperanan mencantikkan kulit.

3. B Kompleks
Membantu mengelak stress dan juga untuk tenaga. Apabila stress, penghasilan susu ibu turut terjejas. Juga membantu untuk mendapatkan kulit yang cantik.

4. Alfalfa
Banyak nutrien penting dan vitamin yang semuanya penting untuk pertumbuhan yang sihat. Alfalfa digunakan secara tradisional sebagai milk booster sejak berabad-abad dahulu lagi. 






Selain pengambilan suplemen yang konsisten, perkara yang paling penting untuk menjayakan penyusuan termasuklah pengambilan air sebanyak 3 liter sehari. Selain itu, kekerapan mengepam setiap 2 hingga 3 jam sekali.

Semua itu hendaklah dilakukan tanpa rasa jemu demi memastikan insan tersayang mendapat khasiat yang secukupnya melalui susu ibu, dan bukannya susu formula. 

Siti Nor Kamilah
ID 885322
SMS/Whatsapp 013-924 3387


No comments:

Post a Comment