Monday 9 September 2013

Menyusukan Anak Sambil Kuruskan Badan

Ramai di kalangan ibu yang baru dalam dunia penyusuan masih dalam ragu-ragu untuk meneruskan penyusuan terutama apabila ayat yang selalu diberitahu ialah :

1. Jangan control makan sebab ianya akan ditukarkan menjadi susu ibu.
2. Pastikan pengambilan air yang seimbang dengan makanan.

Sesungguhnya makanan dan minuman itulah yang akan menghasilkan susu. Ada juga pendapat mengatakan lagi banyak makan lagi banyak susu. Ini kerana penghasilan susu ibu itu sendiri akan membakar kalori si ibu dan membantu badan si ibu tidak naik mendadak.

Namun tidak saya nafikan ada ibu-ibu yang menyusukan anak yang mendapati dirinya semakin membesar atau kenaikan berat sejak mengandung yang tidak turun-turun. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi antaranya ialah genetik, metabolisme yang rendah, pemakanan yang tidak seimbang dan gaya hidup.

Bagi ibu-ibu baru ada antara mereka yang sanggup berhabis duit ke tempat pelangsingan, bagi yang berduit boleh sahaja. Namun ada juga yang mengamalkan produk pelangsingan yang kononnya dijamin selamat untuk penyusuan. Bagi pendapat ibu secara peribadi, jika kita benar-benar berniat nak menyusukan si comel kita, kita perlu concern dengan apa jua yang kita makan kerana sesungguhnya ia memberi kesan kepada si kecil. 

Jika produk pelangsing itu membuatkan si ibu cirit birit, adalah lebih baik jangan diteruskan. Ini dikhuatiri mengganggu sistem penghadaman si kecil yang sedang menyusu dan boleh membawa kemudaratan pada si ibu dan juga anak akibat dehidrasi.

Ada juga email yang diterima yang bertanyakan apakah suplemen yang boleh membantu si ibu menghasilkan susu ibu dengan baik dan waktu yang sama membantu si ibu melangsingkan badan. Untuk merungkai persoalan ibu yang bertanya, saya kongsikan di blog ini agar ibu-ibu di luar sana yang berniat untuk menguruskan berat badan mendapat manfaat bersama.

Antara suplemen yang membantu ibu yang menyusu sambil berniat untuk melangsingkan badan ialah :

1. Protein soya (Alhamdulillah ramai yang telah mencuba protein soya ini memberi maklum balas yang buat ibu senyum lebar, antaranya ialah bengkak susu, bertenaga dan kulit kelihatan sangat cerah tanpa menggunakan krim pencerah!)

2. Multivitamin- ia sangat penting demi memastikan badan si ibu dipenuhi dengan semua zat yang seimbang.



3. B complex- memastikan si ibu tetap bertenaga dan mood yang stabil.


4. Vitamin C- sebagai antioksidan dan pengukuh antibodi dan pembentuk kolagen.

5. Alfalfa- membantu badan si ibu menghasilkan susu dengan lebih baik.

6. Performance drink- memastikan kandungan gula dalam badan si ibu sentiasa stabil dan mengelakkan dehidrasi.


Semua suplemen ini ibu makan sepanjang penyusuan beserta beberapa suplemen lain dan alhamdulillah ibu sangat puas hati. Suplemen ini semua selamat untuk penyusuan dan membantu si ibu menjaga badannya.

Cara pengambilan yang betul sangat membantu si ibu mencapai kejayaan!

Siapa tak nak cantik kan? Kecantikan itu adalah milik setiap insan! Nah, di samping berikan terbaik untuk anak, dapat yg terbaik utk diri sendiri, bonus juga buat suami!

Kredit : anakkuwiraku.com

Jika berminat untuk mencuba, hubungi saya :

Siti Nor Kamilah

Shaklee Independent Distributor 
ID 885322
SMS/Telefon : 013-924 3387
E-mail : ohvitamin@gmail.com
Facebook : Siti Nor Kamilah


No comments:

Post a Comment